خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزد

 

سعيد اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار ميراث و گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه يزد، با اشاره به اينكه هدف از تاسيس اين كارگاه در سال 1386، آموزش و احياي صنعت زيلو در اين شهرستان مي‌‌باشد، گفت: اين كارگاه در مدت يكسال تاسيس، پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.

وي با بيان اينكه خواهران نيز در اين كارگاه زيلوبافي را آموزش مي‌بينند، گفت: تاكنون 30 هنرجو در مقاطع تحصيلي مختلف آموزش زيلوبافي را فرا گرفتند. اين هنرمند افزود: خواهران در اين كارگاه نقشه‌هاي جديد براي زيلو بافي طراحي كردند كه اين نقش‌ها در حال حاضر بافته مي‌شود.

اشتري در خصوص تهيه و طراحي نقشه زيلو گفت: با توجه به اينكه از قديم تاكنون نقش زيلوبافي به صورت حفظي در بين زيلوبافان رايج بود و هر زيلو باف چند طرح به صورت حفظي اجرا مي‌كرد. وي افزود: مربيان اين كارگاه براي تداوم نقش‌ها، برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌اند كه در پي آن، طراحي نقشه زيلو براي اولين بار در ميبد صورت گرفت. وي با اشاره به اينكه توليد زيلو در اين كارگاه در حد نياز شهرستان و استان است، ‌گفت: صنعت زيلو مختص ميبد و از شاهكار‌هاي هنري مردم اين ديار است و اگر در شهر و روستاي ديگري اين صنعت باشد توسط ميبدي‌هاي مقيم آنجا راه اندازي شده است.

مدير اين كارگاه زيلوبافي تاكيد كرد: زيلو مهمترين دستبافته هنري مذهبي محسوب مي شود كه بيشتر در مساجد و زيارتگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اشتري توصيه كرد: از زيلو با توجه به مزاياتي كه دارد بيشتر استفاده شود تا اين صنعت رونق مجدد يابد. وي گفت:‌مسئولين از صنعت زيلو حمايت بيشتري داشته باشند و در زمينه تهيه نخ يارانه‌اي و تهيه دار زيلو براي كارگاه آموزش با توجه به استقبال از اين كارگاه همكاري بيشتري داشته باشند. وي در ادامه تاكيد كرد: براي ثبت زيلو، اقدامات بيشتري صورت گيرد با توجه به اينكه زيلوي 700 ساله ميبد هنوز ثبت نشده است(سال1387).

اشتري افزود: نياز به تدريس رشته زيلوبافي در دانشگاه‌ها به شدت مورد نياز است كه در اين راستا راه‌اندازي رشته زيلوبافي در واحدهاي دانشگاهي اين شهرستان را از مسئولين مربوطه خواستاريم. شايان ذكر است؛ اولين كارگاه زيلوبافي شهرستان ميبد از خرداد سال جاري و با هدف آموزش و احياي صنعت زيلو در اين شهرستان تاسيس شد. انتهاي پيام

دوشنبه 2 دي  1387

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

زیلو نگاره میبد
برای ورود به سایت جدید فروش اینترنتی کالا از طریق پرداخت الکترونیکی و تحویل گرفتن محصول مد نظر خود به سایت مراجعه فرمیید و این وبلاگ دیگر بروز رسانی نمی شود سایت جدید فروش اینترنتی http://meybodziloo.ir/ صرفا جهت سفارش های خاص که در سایت موجود نیست تماس یگیرید. زارع 09226652375

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ چیست؟

تا چه میزان از استفاده ی زیلو راضی هستید؟

کدبازان